Monday, May 12, 2008

H βασίλισσα, η χελώνα και μια ...ζακυθινή στρατσία*!


Όταν, επί Χούντας, μιλούσες για δημοκρατικές ελευθερίες σε αποκαλούσαν κομουνιστή, όταν, επί Πασόκ, αναφερόσουν στο έλλειμμα διαφάνειας, σε αποκαλούσαν αντιδραστικό δεξιό κι όταν, σήμερα, θίγεις το αλαλούμ της υπόθεσης careta-careta, σε εμφανίζουν ως δαίμονα με κέρατα κι εφτά ουρές, που ορέγεται χελωνόσουπες και οικολογικές καταστροφές.
Και το να σε χαρακτηρίζουν έτσι οι ταγοί της κάθε μιας από αυτές τις καταστάσεις, ας πούμε, πως είναι φυσικό. Όμως το να το κάνει και ο κόσμος, μόνο και μόνο επειδή τον έχουν μάθει να παπαγαλίζει ακρίτως θεωρίες περί «δεν πρέπει» ή politically correct ή trendy και μη, τότε το πρόβλημα είναι σοβαρό και, πάντως, ό,τι πρέπει πλαίσιο για να κάνουν οι επιτήδειοι τη δουλειά τους.

Πως να σιωπήσεις όμως, όταν ακούς πως θα έλθει στην Ζάκυνθο η Βασίλισσα της Ισπανίας Σοφία για να υιοθετήσει ένα χελωνάκι; Άνθρωπος είσαι, σκας και στο τέλος επιλέγεις εκείνο της Μεταξικής Επιθεώρησης «θα το πω κι ας το πιω!».

Από πού να το πιάσεις αυτό το θέμα και από πού να το αφήσεις; Είναι τόσο ακραία τραβηγμένο, που μόνο να σαρκάσεις μπορείς. Μόλις πριν από λίγα χρόνια μόνο και μόνο η προφορά της λέξης Γκλύξμπουργκ έκανε το 80% των Ελλήνων να βγάζει άφθες στη γλώσσα. Σε αντίθεση με ό,τι έγινε με τον Βασιλέα του Κόσμου, οι Βασιλείς της Ελλάδας πρώτα γνωρίσανε τη Σταύρωση και μετά το Ωσαννά. Κι έτσι, τριάντα πέντε χρόνια μετά την αποκατάσταση της Ελληνικής Δημοκρατίας έχουμε πάλι μια Βασίλισσα, που δεν την λένε Φρειδερίκη, αλλά Σοφία, που δεν βαφτίζει με το όνομά της κοριτσάκια, αλλά χελωνάκια και που δεν τους δίνει και από ένα βιβλιάριο «απόρων κορασίδων», όπως έκανε η μαμά της.
Και γιατί να τους δώσει άλλωστε; Αφού η εξ Εσπερίας προίκα, η οποία προοριζόταν όλα αυτά τα χρόνια για την careta-careta έφτανε και περίσσευε για προικιστούν όλα τα χελωνάκια της Ζακύνθου και μάλιστα με δυνατότητα διαφορετικού συζύγου κάθε χρόνο, κατά τη συνήθειά τους.

Ποια χρόνια; Μα από τότε που είπαν στον μακαρίτη τότε ΥΠΕΧΩΔΕ Αντώνη Τρίτση πως κάπου στην Ζάκυνθο υπάρχει μια careta-careta. Το περίεργο είναι ότι, παρότι κεφαλονίτης και υποψιασμένος περί τα περιβαλλοντολογικά, δεν την είχε πάρει είδηση. Και τον παραμύθιασαν τον άνθρωπο, πως αποκλειστικά και μόνο γεννάει τα αυγά της στον κόλπο του Λαγανά, ενώ τα γεννάει σε όλη τη Μεσόγειο, άσε που θαλάσσιες χελώνες υπάρχουν σε όλον τον κόσμο. Ευαίσθητος σε θέματα περιβάλλοντος ο Τρίτσης, ζήτησε έναν μαρκαδόρο, ρώτησε πού πέφτει στον χάρτη ο Λαγανάς, έσυρε μιαν καμπυλωτή γραμμή παράλληλη με τον κόλπο και είπε: «Σε αυτήν την περιοχή απαγορεύεται κάθε δραστηριότητα μέχρι να μας πουν οι ειδικοί πώς πρέπει να αντιμετωπίσουμε τη διάσωση της careta-careta». Και πολύ σωστά έπραξε ως Υπουργός! Το περίεργο είναι ότι σήμερα, καμιά τριανταριά χρόνια μετά, βρισκόμαστε να παλεύουμε ακόμα με τη γραμμή εκείνου του μαρκαδόρου!

Ας δούμε επιγραμματικά τα αποτελέσματα αυτής της γραμμής:
Επί τρεις δεκαετίες γίνεται κάθε χρόνο ο κακός χαμός μεταξύ υπερασπιστών και δήθεν διωκτών της χελώνας. Πού βρέθηκαν ξαφνικά τόσοι αιμοβόροι και, μάλιστα, για αίμα χελώνας ζακυνθινοί; Τόσα χρόνια πώς επιβίωνε;
Πέρα από την κατ’ έτος, παραδοσιακή πια, εμπλοκή των αρμοδίων Υπουργείων, των Διεθνών Οικολογικών Οργανώσεων και των αμέτρητων κατά δήλωσή τους «Οικολόγων», ελλήνων και ξένων, σε αυτήν την ιστορία, το θέμα δεν προχώρησε –στην πράξη εννοούμε, γιατί από λόγια άλλο τίποτα- ρούπι.
Η νομική αντιμετώπιση του ζητήματος είναι η αποθέωση του άρπα - κόλα. Αλλεπάλληλα Προεδρικά Διατάγματα έρχονται να το ρυθμίσουν πότε έτσι, πότε αλλιώς. Τη δημιουργία σοβαρού Επιστημονικού Κέντρου, Παρατήρησης και Προστασίας της careta-careta, ή Οικολογικού Πάρκου όμως, με διοργάνωση ετησίων συνεδρίων κανονικών επιστημόνων, εκδόσεων και μελετών δεν είδαμε. Απλώς και μόνο κάθε καλοκαίρι έρχονται τον Αύγουστο διάφοροι νέοι από όλο τον κόσμο, φοιτητές κατά προτίμηση, και, επ’ αμοιβή ή μόνο για τα μπάνια τους, κάθονται και μετράνε τα αυγά της. (Τέτοια καταμέτρηση πια, ούτε στα ορνιθοτροφεία στα Μέγαρα δεν γίνεται!). Και con questo;
Το αν απαιτείται για την προστασία της careta-careta δέσμευση τόσο μεγάλης έκτασης, όση πήρε τότε δηλαδή, το χέρι του μακαρίτη του Τρίτση, δεν έχει επιστημονικά, παναπεί από σοβαρή μελέτη, απαντηθεί. Παραμένει δε σε εκκρεμότητα το ιδιοκτησιακό ζήτημα των κατόχων δεσμευόμενης γης, αφού θα πρέπει να είμαστε το μόνο Κράτος διεθνώς, που, παρά τα Συνταγματικά και τα Ευρωπαϊκά οριζόμενα, ασκούμε οικολογική πολιτική με ξένα κόλλυβα, δηλαδή με ξένες περιουσίες. Επειδή δε οι ιδιοκτήτες της γης δεν εννοούν να καταλάβουν πως, ενώ για να περάσει ένα δρομάκι από το οικόπεδό σου θα πρέπει να σου κάνουν απαλλοτρίωση, συμβαίνει εδώ, σε τόση έκταση, το Ελληνικό Δημόσιο ούτε λόγο καν κάνει περί αυτού γιατί δεν έχει, λέει, λεφτά, δαιμονοποιούνται και παρουσιάζονται αγροίκοι και κυνηγοί κεφαλών χελωνών, εισπράττοντας το ανάθεμα ακόμα και από οικολόγους καταγόμενους από χώρες, που έχουν ως εθνικό φαγητό τους τη χελωνόσουπα! Και το ελληνικό Κράτος κάθεται και ανέχεται αυτόν τον διεθνή εξευτελισμό των πολιτών του!
Παρότι το θέμα της προστασίας της careta-careta σε συνδυασμό με τα δικαιώματα των ιδιοκτητών γης έχουν εδώ και δεκαετίες αντιμετωπισθεί με επιτυχία στην Ιταλία, τη Γαλλία, την Ισπανία, το Ισραήλ, την Κύπρο και άλλες χώρες σε τίποτα αυτή η πρακτική δεν έχει υιοθετηθεί από την Ελλάδα. Για τι άραγε; Και δεν είναι ανάγκη να γίνουν απαλλοτριώσεις. Αλλού επιβάλλεται στους τουρίστες των περιοχών, που δεν ωοτοκεί η χελώνα, ένας μικρός ειδικός φόρος, τα έσοδα του οποίου κάθε χρόνο αποδίδονται αναλογικά στους ιδιοκτήτες δεσμευμένων περιοχών ως αντισταθμιστική εισφορά. Αλλού καταβάλλεται ετήσιο ενοίκιο. Και βλέπεις, λόγω του ικανού ετήσιου αυτού εσόδου, εκεί που οι ιδιοκτήτες εναντιώνονταν, να επιδιώκουν τώρα να ενταχθούν οι περιουσίες τους στις ζώνες προστασίας. Η πιο ρηξικέλευθη αντιμετώπιση έχει γίνει από την Κύπρο, όπου τα αυγά της χελώνας συλλέγονται μέσα από την άμμο, επωάζονται τεχνητώς και τα χελωνάκια αφήνονται να φύγουν στη θάλασσα.
Μη νομίσετε όμως ότι δεν έχει γίνει και τίποτα τόσα χρόνια. Ενδεικτικά ας αναφερθεί, ότι, εκτός από τους αμέτρητους χωρίς σχετικές σπουδές «οικολόγους» που αποκτήσαμε, ένα σωρό υπάλληλοι σε συνήθεις θέσεις του Δημοσίου, με το που ανακατώθηκαν με τη χελώνα, αποσπάστηκαν ως ειδικοί στα Υπουργεία, φτάνοντας πολλές φορές να γίνουν μέχρι και καθηγητές πανεπιστημίου ή και υφυπουργοί! Άλλες κυρίες βρήκαν με τη χελώνα σκοπό στη ζωή, άφησαν την πνιγηρή ατμόσφαιρα των μέσα στο μαύρο μάρμαρο κολωνακιώτικων σαλονιών τους και ξεχύθηκαν ως ιεραπόστολοι της χελωνοδιάσωσης. Περιοχές της Ζώνης Οικολογικής Προστασίας (ΖΟΕ) -προστασίας μέσω των απαγορεύσεων και μόνο εννοείται- αγοράστηκαν σε ευτελή τιμή -φυσικό, αφού φέρουν τόσες δεσμεύσεις- από Διεθνείς Οικολογικές Οργανώσεις, μόνο και μόνο για να προστατευτούν. Καλά, δεν επαρκούσαν οι νόμοι για την προστασία τους; Την απάντηση μάλλον θα την πάρουμε στα προσεχή χρόνια.
Πάντως, στην αρχή της χελώνιας τριακονταετίας, όταν γίνονταν κάτι χελωνικά συνέδρια στη Ζάκυνθο είχα κάνει μιαν εισήγηση να κηρυχθεί ο Γέρακας αρχαιολογικός χώρος να τελειώνει το ζήτημα της προστασίας άπαξ δια παντός. Γιατί ως γνωστόν, εκεί, σύμφωνα με μελέτες, αλλά και ευρήματα, υπήρχε σπουδαίος προϊστορικός οικισμός και οι ανασκαφές μπορεί να φέρουν στο φως πολλά. Όχι μόνο κανείς δεν ενδιαφέρθηκε, αλλά το θέμα αποσιωπήθηκε. Ακόμα ψάχνω την αιτία...
Αλλά μη νομίσετε πως μόνο χαμένους ιδιοκτήτες έχει αυτή η ιστορία! Χαμένοι είναι οι νομοταγείς ιδιοκτήτες και, φυσικά, οι έρμες οι χελώνες. Έχει όμως και κερδισμένους ιδιοκτήτες. Τους νυν και αεί κερδισμένους εν Ελλάδι, δηλαδή τους την νεοελληνικήν μανιέρα μετερχομένους. Κι εκεί είναι που κάπου ψυλλιάζεσαι το γιατί διατηρείται αυτό το θέμα σε εκκρεμότητα τριάντα χρόνια τώρα...
Α! Θα πρέπει να έχει και κάποιους ακόμα κερδισμένους. Αλλά για να τους μάθουμε θα πρέπει να έχουμε τα ποσά που δόθηκαν από Ευρωπαϊκή Ένωση, Ελληνικό Κράτος και Διεθνείς Οργανισμούς αυτά τα τριάντα χρόνια και, φυσικά, το πού πήγαν. Μήπως τώρα με τη βασίλισσα, είναι μια ευκαιρία να τα σουμάρουν οι αρμόδιοι και να μας τα πουν, μπας και ρωτήσει η Μεγαλειοτάτη και βρεθούμε σε δύσκολη θέση, που δεν θα έχουμε τι να της απαντήσουμε;

Είναι να απορείς για τη σκοπιμότητα αυτής της παράτας με τη Σοφία και τη χελώνα. Η οποία Σοφία, ας το πούμε κι αυτό, μια χαρά κάνει τη δουλειά της στην Ισπανία. Επιτελεί εκεί έργο και την αγαπούν όλοι.
Όμως και ο πρωτοετής του marketing γνωρίζει ότι συνδέεις με ένα θέμα μια προσωπικότητα, και μάλιστα διεθνούς ακτινοβολίας, προκειμένου να το γνωστοποιήσεις και να ευαισθητοποιήσεις για αυτό είτε τον κόσμο, είτε τις εξουσίες.
Εδώ ποιους χρειάζεται να ευαισθητοποιήσουμε;
Τον κόσμο; Ποιος δεν ξέρει τα περί σωτηρίας της χελώνας, διεθνώς πλέον; Εννοείται πως ξέρουν όσα τους λένε, έχοντας υπόψιν τους οι αρμόδιοι ότι απευθύνονται, κυρίως, σε οικολογούντες, που αγοράζουν ένα Souvenir of Zante, αμολάνε κι ένα κλισέ του τύπου «Τον κόσμο, όπως τον παραλάβαμε, έτσι να τον παραδώσουμε στα παιδιά μας» και ξοφλάνε με αυτή τους την υποχρέωση. Δόξα τω Θεώ τα τουριστικά καταστήματα, χρόνια τώρα, δεν προφταίνουνε να ξεπουλάνε τη μουσούδα της careta-careta σταμπάδα στα επίμαχα σημεία, από μπλουζάκι μέχρι στριγκάκι και από κανάτι μέχρι αναπτηράκι. Η έλευση της βασίλισσας θα κάνει τη διαφορά;
Όμως, αν θέλουν να ευαισθητοποιήσουν την Ευρωπαϊκή Ένωση, καλύτερα να το αποφύγουν. Χρόνια τώρα μας κυνηγάει και μας επιβάλλει πρόστιμα, επειδή δεν έχουμε κάνει τίποτα ουσιαστικό για τη σωτηρία της χελώνας. Είναι ώρες τώρα να της το θυμίζουμε;

Τι άλλο, μετά από όλα αυτά να υποθέσει κανείς, διαφορετικό παρά ότι με αυτά τα βασιλικά βαφτίσια μας δουλεύουνε; Και το κακό είναι πως εχαθήκανε πλέον από τη Ζάκυνθο οι επιδέξιοι χειριστές τση στράτσας και του κουνουπιδιού. Αλλιώς δεν θα το τολμούσανε!



* Στρατσία: Ζακυνθινή λαική μέθοδος αποδοκιμασίας παράφωνης πριμαντόνας, η οποία μέθοδος, όμως, εξασφάλισε στους ζακυνθινούς του 19ου αιώνα υψηλού επιπέδου παραστάσεις όπερας. Από την γαλαρία, όπου έκλειναν θέσεις οι μη εύποροι, εκφεντονιζόταν στα μούτρα της άδουσας μουσκεμένη πατσαβούρα, ζακυνθινιστί "Στράτσα". Την στράτσα μπορούσε να αντικαταστήσει και κουνουπίδι, οπότε μιλούσαμε για "κουνουπιδία". Όταν όμως η πριμαντόνα "έδινε ρέστα", από τις θέσεις των ευπόρων, τα θεωρεία και την πλατεία, ρίχνονταν πάνω στη σκηνή χρυσαφικά και διαμαντικά μαζί με ανθοδέσμες.



11 comments:

Unknown said...

Κύριε Βίτσο,

Τα συγχαρητήρια μου για την "στρατσία" σας, η οποία δημοσιεύθηκε και στο χθεσινό φύλλο, της ζακυθινής εφημερίδας ΕΡΜΗΣ. Μία χαρά τα είπατε και μακάρι να τα λέγανε κι άλλοι ή μάλλον να τα σκέφτονταν -έστω- πριν κάμουνε τη καλέστρα.

Κρίμα που η ίδια φυλλάδα, φιλοξένησε σήμερα την επιστολή ενός συμπατριώτη μας, του κ. Αντίοχου (επικεφαλής μείζονος αντιπολίτευσης του Δ. Αρτεμισίων) και με την οποία ο ίδιος ζητά την συμπαράσταση της Βασίλισσας της Ισπανίας, για την επισκευή, της κατεστραμμένης από πυρκαγιά εκκλησίας, των Αγίων Μαύρας και Τιμόθεου, στο Μαχαιράδο. Ο κ. Αντίοχος, στην επιστολή του αυτή, εύχεται και "Χριστός Ανέστη" στην Μεγαλειότατη και πλήθος πιστών αναμένει την απάντηση της Αυτής Μεγαλειότης!

Και για να σας προλάβω, συμφωνώ κι εγώ με τον πλουραλισμό στα ΜΜΕ, αλλά το συγκεκριμένο κείμενο είναι ρεντίκολο και το μόνο που καταφέρνει είναι να χαλάσει την γενική καλή εικόνα του γράφοντα. Είναι εφτό που λέμε "καλύτερα να πλέκεις παρά να γράφεις".

Αυτά ως ΕΠΙΚΑΙΡΑ, του Ζάντε και προσεχώς με προσμονή, η άφιξη της Βασίλισσας με τα παρελκόμενα...

Και εις ανώτερα!

Anonymous said...

H DANNA SEMITECOLO δικην ψευδοκουλτουριαρη κηνσορα της μεταχουντικης δεκαετιας κρινει την επιστολη που ο κ. Αντιοχος απεστειλε στην φιλοχελωνικη CARRETO-GODMOTHER σπανιολα Βασιλισσα .
ο κ.Αντιοχος -νομιζω- δεν εκανε τιποτε αλλο παρα να διακωμοδισει οτι βρισκεται πισω απο αυτη την επισκεψη που βαζει πανω απο τα πραγματικα προβληματα του ζακυνθινου λαου τα loggerheads της κ. Καραγκουνη.Τα πραγματικα προβληματα του νησιου ,σκουπιδια ,διαφθορα ,παναθλιο οδικο δικτυο και γιατι οχι η εγκαταλειψη της προσπαθειας και η παντελης αδιαφορια για την επανορθωση του μοναδικου μνημειου ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΜΑΥΡΑΣ ειναι πολυ πιο σημαντικα απο την loggerhead CARRETA-CARRETA την οποια η φιλοχελωνικη βασιλισσα ερχεται να υιοθετησει.

Το .....Εθνικο Θαλασσιο Παρκο ερχεται σε ευθεια αντιθεση με την επιβιωση του Ζακυνθινου Λαου και in τhe long run θα αναγκασει τους κατοικους να κανουν ο,τι οι experts των FINANCIAL TIMES μολις προχθες προβλεψαν:Σε μια νεα Μεταναστευση.

Η εκκληση προς στη Σπανιολα Βασιλισσα να επιτελεσει ενα ισως ιστορικο- λογω της προ-γιαγιας της Ολγας- καθηκον ειναι νομιζω περαν κριτικης απο ανθρωπους που εχουν προβλημα ταυτοτητας και θολη αισθηση ιστορικης συνειδησης και στο κατω -κατω μπορει να εκφραζουν μια περιθωριακη μειοψηφεια που σκανδαλιζονται απο την τυπικη ισως εποχικη ευχη του Χριστος Ανεστη.

Μια επιστολη απο μερους καποιου -οπως ειμαι σε θεση καλα να γνωριζω οχι ΦΙΛΟΒΑΣΙΛΙΚΟΥ αλλα τουναντιον -εχει πιο πολλη αξια απο ολες τις ψευτοπροδευτκες κορωνες των κατ επιφαση περιβαντολλογων και δημοκρατων της κακης ωρας.

PROTESTER

Swell said...

Καλημέρα, μήπως μπορείς να μου πεις, σε παρακαλώ, πού μπορώ να βρω στην Αθήνα καρετοστρίνγκ; Μ' έχει καλέσει ο γείτονας και θέλω να πάρω κάτι για τη Νατάσα. Να μη φανώ βλάχος.

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΒΙΤΣΟΣ, ΕΚΔΟΤΗΣ said...

Aγαπητέ Swell, εξαρτάται τι θέλεις να ψωνίσεις. Έχει κινέζικα, έχει από στοκατζίδικο και έχει και επίσημα. Η επιχείρηση είναι σοβαρή, τι την πέρασες; Τα δύο πρώτα τα αγοράζεις από τα τουριστικά ήδη της νήσου. Για το τρίτο θα πρέπει να απευθυνθείς στην Πρόεδρο του Οικολογικού Πάρκου(στα χαρτιά και μόνο Πάρκου), Καθηγήτρια της Οικολογίας Κυρία Αμαλία Καραγκούνη-Κύρτσου, σύζυγο του γνωστού δημοσιογράφου. Πριν την έλευση της Ν.Δ. Πρόεδρος ήταν άλλος Καθηγητής Οικολογίας, Πασόκος όμως αυτός, μπορεί και του Συνασπισμού, θα σε γελάσω.
Αλλά κι εσύ βρε παιδί μου, αντί να πας στο γείτονα, δεν παίρνεις το Swell σου αύριο, να πας στα βαφτίσια στην Ζάκυνθο; Όλη η καλή κι ευαισθητοποιημένη οικολογικά αφρόκρεμα της Ευρώπης θα είναι εκεί. Θα γίνουν τα βαφτίσια, βέβαια, σε στενό κύκλο χελωνοβοσκών, δηλαδή των εξής τριών: Της Μεγαλειοτάτης, της κ. Καραγκούνη και του κ.Σπηλιοτόπουλου του υπουργού, ξέρεις... Ο λαός θα είναι παράμερα και θα επευφυμεί, κατά τα ειωθότα. Όλα αυτά υπό την προυπόθεση πως τα σόγια θα τα έχουν βρει μέχρι αύριο στο όνομα της νεοφώτιστης. Γιατί μέχρι σήμερα ξεμαλλιάζονται. Οι μεν δεξιοί θέλουν να τη βγάλουν "Σοφία", οι δε Πασόκοι "Ζάκυνθο". Μπαίνουν, βλέπεις, και θέματα ιδεολογικά στη μέση. Κι όταν μιλάμε εδώ για ηθικές αρχές, μιλάμε να κάτι αρχές νααααααα!

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΒΙΤΣΟΣ, ΕΚΔΟΤΗΣ said...

Αγαπητέ Ανώνυμε,

Είστε ζακυνθινός; Αν ναι, πώς είστε τόσο αγενής; Μάλιστα δε απέναντι σε μια κυρία! Και Δημοκράτης; Και καταφέρεσθε με αυτόν τον τρόπο σε κάποιον που απλώς διαφώνησε με μιαν άποψη και επισήμανε ένα μαργαριτάρι;
Υποθέτω πως είστε μαχαιραδαίος και θελήσατε να υπερασπιστείτε έναν συγχωριανό σας. Όπως επίσης την υπόθεση της αποκατάστασης της Αγίας Μαύρας. Μα ποιός μίλησε εναντίον αυτής της αποκατάστασης; Εναντίον εκείνων που την άφησαν να γίνει ολοκαύτωμα τον 21ο αιώνα μπορεί κανείς να μιλήσει.
Επιπλέον δεν φαίνεται να διαθέτετε και χιούμορ. Ο σχολιαστής, που τόσο λυσσαλαία υπερασπίζεσθε, βγήκε την επομένη στα ραδιόφωνα και είπε ότι το κείμενό του ήταν χιουμοριστικό. Θα μου πείτε πως ήταν λίγο δύσκολο να καταλάβετε αυτό το τόσο ειδικό χιούμορ του. Εδώ σας ρίξω δίκιο. Ομολογώ ότι ούτε κι εγώ το κατάλαβα!

Anonymous said...

Αγαπητέ Διονύση
Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να συζητήσουμε πάνω στο θέμα όπως μου ζήτησες σε άλλη επικοινωνία μας.
Υιοθετώ πλήρως το πνεύμα του κειμένου όπως και τις λύσεις που προτείνεις.

Αλήθεια για πόσους ιδιοκτήτες μιλάμε;

Εγώ θα πρότεινα ίσως και έναν άλλο τρόπο αποζημίωσης των ιδιοκτητών, αλλά που μπορεί να αποδειχθεί κίνητρο για την προστασία της χελώνας.
Αυτή την στιγμή η χελώνα είναι ένα από τα πράγματα που κάνει γνωστή την Ζάκυνθο στην Ευρώπη.
Θα μπορούσε λοιπόν να δουλέψει ένα σύστημα 'πνευματικών δικαιωμάτων' σύμφωνα με το οποίο οποιοδήποτε προϊόν δείχνει την χελώνα (μπλουζάκια, κορνίζες, ημερολόγια) να έχει μία επιβάρυνση (κάτι σαν royalty που λένε και στο χωριό μου)
τα λεφτά θα πηγαίνουν σε ένα ταμείο και από εκεί ένα μέρος θα πηγαίνει στην προστασία της χελώνας και ένα μέρος είτε στην ενοικίαση της γης από τους ιδιοκτήτες με σκοπό στο απώτερο μέλλον αν θέλουν οι ιδιοκτήτες να πουλήσουν αυτές τις εκτάσεις στο ταμείο.
Οποιοσδήποτε έμπορος ή κατασκευαστής σουβενίρ θέλει να βάλει την χελώνα στα προϊόντα του θα πρέπει να πληρώνει με τον ίδιο τρόπο που οι ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί πληρώνουν την ΑΕΠΙ ή οι εφημερίδες πληρώνουν τους συγγραφείς αν θελήσουν να αναδημοσιεύσουν άρθρα ή αποσπάσματα από το βιβλίο τους
Τα προϊόντα που δείχνουν την χελώνα θα ακριβύνουν σίγουρα αλλά υπάρχει περίπτωση να πάει ο επισκέπτης στην Ζάκυνθο και να μην αγοράσει κάτι με την χελώνα;

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΒΙΤΣΟΣ, ΕΚΔΟΤΗΣ said...

Το πρόβλημα, αγαπητέ Φιλελεύθερε, δεν είναι ότι δεν υπάρχουν λύσεις, η δική σου, μάλιστα είναι πάρα πολύ καλή και σύγχρονη, όπως προωθημένα είναι όλα όσα προτείνεις για τη Ζάκυνθο και τα Επτάνησα στο blog της "Φιλελεύθερης Συμμαχίας", που τηρείς.
Αλλο είναι το πρόβλημα: Ότι δεν υπάρχει η πολιτική βούληση για να λυθεί το επί τριάντα χρόνια χρονίζον αυτό ζήτημα. Γιατί; Μα επειδή "Ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται". Και γιατί το κοπάδι είναι αφύλακτο. Μπορεί και να "βάλαμε τους λύκους να φυλάνε τα πρόβατα". Συνεπώς έλεγχος από όλες τις κυβερνήσεις μηδέν και ο μόνος που ενδιαφέρεται για την επίλυση του ζητήματος είναι η ...Ευρωπαική Ένωση.
Να σκεφτείς ότι πριν ...20 ΧΡΟΝΙΑ έχει υποβληθεί στα αρμόδια υπουργεία ογκώδης έκθεση, που συνέταξε ιδιώτης ιδιοκτήτης με έξοδά του, στην οποία παρουσιάζεται αναλυτικά ανά χώρα, πως έχει αντιμετωπισθεί αυτό το ζήτημα σε όλη τη Μεσόγειο. ΤΗΝ ΠΕΤΑΞΑΝ ΣΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ!
Επιπλέον, όσο περνάνε τα χρόνια, δημιουργούναι τετελεσμένες καταστάσεις, αυθαίρετα κλπ., με τον γνωστό νεοελληνικό σύστημα, με αποτέλεσμα και το θέμα να γίνεται όλο και πιο δυσεπίλυτο και η χελώνα να προστατεύεται όλο και λιγότερο.
Ρωτάς πόσοι είναι οι ιδιοκτήτες που αδικούνται σε πείσμα του Συντάγματος; Οι κάτοικοι πέντε-έξι χωριών. Βγάλε τα συμπεράσματά σου.

Anonymous said...

Μήπως η περιβόητη επιστολή του Τ Αντιοχου πέτυχε το σκοπό της;
Η Σοφία ούτε στοn Άγιο ουτε στην Αγια .
Η μονομαχία Άγιου και Αγίας κάπου εκεί στο κάμπο του Μαχαιραδου έληξε σε ισοπαλία. Ίσως να βοήθησε και το Δώρο που έδωσε ο Αντιοχος στη Βασίλισσα -δι οργάνου του-στη παραλία του Βασιλικού δια το οποίο δώρο η βασίλισσα δήλωσε ότι είναι βαθύτατα "συγκινημένη"

Δεσπότη κρύψου .Όσες φιλοβασιλικές δηλώσεις και να κάνεις στην ΕΡΤ άλλοι είναι οι βράχοι του λόγου και της πειθούς. Τηλεφώνα στον ΦΙΝΤΕΛ μπας και σε βοηθήσει Όλη αυτή η προσπάθεια επίδειξης του Χρυσαφιού του Αγίου δεν πέρασε.
Ίσως η Αγια να είναι πιο παλιά στο εορτολογιο και η ψυχή της Όλγας να έκανε το θαύμα της.

PROTESTER

Anonymous said...

Αγαπητέ Διονύση σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.

Υπάρχει τρόπος να εντοπίσουμε αυτήν την μελέτη και να την αναδείξουμε;
Γνωρίζεις ποιός την συνέταξε;

Να υποθέσω οτι τα 6 χωριά είναι γύρω απο τον κόλπο του Λαγανά;

Στην Ελλάδα πράγματι έχουμε την τάση, να απαγορεύουμε τόσο σκληρά που δεν αφήνουμε το περιθώρειο σε κάποιόν απο το να παρανομήσει, αν μπορεί. Αν δεν μπορεί τότε θα ζήσει περιμένοντας μιά λύση απο τους ίδιους ανθρώπους που δημιούργησαν το πρόβλημα.

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΒΙΤΣΟΣ, ΕΚΔΟΤΗΣ said...

Αγαπητέ Φιλελεύθερε,
Η έκθεση για τη χελώνα συντάχθηκε από επιστήμονες και τη χρηματοδότηση του μη κυβερνητικού οργανισμού "Ζακυνθινή Δράση για τη Φυσική και Πολιτιστική Συντήρηση", η οποία εκπροσωπείται από την δικηγόρο κυρία Στέλλα Ζαχαριά, ιδιοκτήτρια του ζακυνθινού νησιού Μαραθωνήσι.
Την έχω κρατήσει, αλλά θα πρέπει να την αναζητήσω στο κυκεώνα της βιβλιοθήκης μου.
Πάντως, ο ίδιος οργανισμός μαζί την κ. Μαρία Βίτσου (απλώς συνονόματή μου) υπέβαλαν το 2001 σχετική αναφορά στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο.
Η αναφορά αυτή απαντήθηκε το 2005. Η απάντηση του Κοινοβουλίου υπάρχει δημοσιευμένη στα ελληνικά στον ιστότοπο:
http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2004_2009/documents/cm/595/595192/595192el.pdf

΄Οπως μπορείς να δεις, εκεί γίνεται και μια αναδρομή στο ζήτημα από το 2000 και εδώ, έτος κατά το οποίο η Ευρωπαική Επιτροπή προσέφυγε στο Ευρωπαικό Δικαστήριο κατά του Ελληνικού Κράτους, επειδή έκρινε πως η χώρα μας προστεύει πλημμελώς την χελώνα.
Το δικαστήριο καταδίκασε το Ελληνικό Κράτος με απόφασή του στις 30/1/2002. Διατυπώνει δε πως "Η Ελληνική Δημοκρατία πρέπει να συνδυάσει το στόχο της περιβαλλοντολογικής προστασίας με εκείνους της βιώσιμης τουριστικής και οικονομικής ανάπτυξης του νησιού και του δικαιώματος της ιδιοκτησίας". Το αυτονόητο δηλαδή! Προσθέτει δε, ως αναμενόταν άλλωστε πως "Η χορήγηση τυχόν αποζημίωσης στους νόμιμους ιδιοκτήτες, που θίγονται από την εφαρμογή του συστήματος προστασίας της χελώνας εμπίπτει στην αρμοδιότητα των ελληνικών αρχών", αφού δεν είναι θέμα κοινοτικού δικαίου, αλλά εσωτερικού.
Βλέπουμε λοιπόν ότι τα τριάντα χρόνια πέρασαν και είμαστε ακόμη στην αρχή, όταν διαπιστωνόταν η αναγκαιότητα προστασίας της χελώνας. Ποιοι εμποδίζουν τη λύση; Πάντως όπως προκύπτει από το πιο πάνω κοινοτικό έγγραφο μόνο από την Ευρωπαική Ένωση (δηλαδή εκτός Ελληνικού Δημοσίου, Διεθνών Οργανώσεων κλπ.)από το 1994 μέχρι και το 2006, δηλαδή κατά το 1/3 του χρόνου, που υφίσταται το πρόβλημα είχαν διατεθεί περί τα 5,5εκατομμύρια ευρώ. Για να μη γίνει τίποτα! Πέρα από τα κονδύλια που διατέθηκαν πριν το 1994 και μετά το 2006, μέχρι σήμερα!
Είναι ή δεν είναι πρόβλημα πολιτικής βούλησης των αρμοδίων κι όχι διεθνοποίησης του από βασίλισσες;

Anonymous said...

Ευχαριστώ πολύ για τις πληροφορίες Διονύση, θα μελετήσω το κείμενο.

Το θέμα με την επίσκεψη της βασίλισσας της Ισπανίας, με άφησε παγερά αδιάφορο. Δεν με απασχόλησε καθόλου και δεν κατάλαβα γιατί μέρος των τοπικών ΜΜΕ και άλλων παραγόντων του δώσανε τόσο πολιτική διάστασή ενώ ήταν απλό κοσμικό γεγονός.

Στο τελευταίο ερώτημα σου, από την ολιγόμηνη ενασχόλησή μου με τα τοπικά πολιτικά πράγματα, έχω βγάλει ότι τα προβλήματα και η μή λύση τους δεν είναι τόσο θέμα έλλειψης βούλησης, όσο άγνοια και λαϊκισμός. Και εξηγούμαι με παραδείγματα.

Αν θέλει κάποιος να γίνει πολιτικός, και να μπει σε αξιώματα , το πιο ρεαλιστικό πράγμα που πρέπει να κάνει είναι να μπει σε ένα από τα δύο κόμματα εξουσίας.

Εκεί συναντά ήδη μια κουλτούρα όπου 'δεν πρέπει να πούμε κάτι συγκεκριμένο γιατί κάποιοι μπορεί να θιχτούν'. Η νοοτροπία αυτή σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τα θέματα είναι σύνθετα αλλά οι επίδοξοι τοπικοί άρχοντες έχουν κάνει άσχετες ασχολίες (ένας μηχανικός ή ένας δικηγόρος να ξέρει για το περιβάλλον ή την χελώνα;), ξεκινάνε τους επίδοξους τοπικούς πολιτικούς από μία θέση που απλώς δεν γνωρίζουν τις διαστάσεις του κάθε προβλήματος.

Και ενώ στην αρχή της καριέρας του αλλά και σε κάθε προεκλογική περίοδο οι πολιτικοί που θέλουν να εκλεγούν σε θέσεις εξουσίας θα πρέπει να σκεφτούν και να συζητήσουν τι πρέπει να κάνουν όταν εκλεγούν, αυτοί αναλώνονται σε κατηγορίες με τους πολιτικούς αντιπάλους τους.

Επομένως δεν μου δημιουργεί έκπληξη αν αυτοί που βρίσκονται σε θώκους, θέλουν μεν να κάνουν κάτι καλό, αλλά δεν έχουν την γνώση για να το κάνουν.
Αυτοί που έχουν την γνώση είναι αυτοί συνήθως που έχουν φτάσει να μην θέλουν να ταράξουν τα νερά, δηλαδή οι δημόσιοι υπάλληλοί που περιβάλουν τους πολιτικούς.

Και γιατί να το κάνουν άλλωστε;
Για να γίνουν αυτά που συζητάμε με την χελώνα, θα πρέπει οι δημόσιοι υπάλληλοι να τρέξουν να συζητήσουν με τους ιδιοκτήτες, να ορίσουν αποζημιώσεις, να σκεφτούν και να συσκεφθούν για να μπορέσουν να καταστρώσουν τα κατάλληλα σχέδια για την προστασία της χελώνας.

Αυτά είναι δύσκολα και το κυριότερο θέλουν δουλειά.Που να τρέχεις τώρα... Το πιο εύκολο είναι να εισηγηθούν στον Δήμαρχο, Νομάρχη, Περιφερειάρχη, Υπουργό, να βγάλει φιρμάνι απαγορευτικό. Αυτήν την συμβουλή δέχονται αυτοί που παίρνουν τις αποφάσεις, και ανάλογες αποφάσεις παίρνουν.

Διότι αν αναλωθούν στο να λύσουν ένα πρόβλημα ουσιαστικά και μακροπρόθεσμα, τότε δεν θα μείνει χρόνος να αφιερωθεί στην επανεκλογή τους.

Και η αλήθεια είναι ότι τα μικρά και περιεκτικά μηνύματα τραβάνε την προσοχή του κόσμου, που στην πλειοψηφία του δεν ασχολείται με την πολιτική.
Είναι πιο πιασάρικο να πείς 'έσωσα την χελώνα-απαγόρεψα το χτίσιμο-εναντιώθηκα στους προνομιούχους/λαμογια/κερδοσκόπους', παρά να πείς 'δημιούργησα ένα σύστημα που οι ιδιοκτήτες αποζημιώνονται, και η χελώνα θα σωθεί σε βάθος χρόνου'
Διότι ποιο το νόημα για έναν πολιτικό των κομμάτων εξουσίας να λύσει ένα πρόβλημα σε βάθος δεκαετιών όταν τον ενδιαφέρει πρωτίστως να κερδίσει τις αμέσως επόμενες εκλογές;