Wednesday, May 28, 2008

Άλλο "συνωστισμός" κι άλλο Επιστήμη


Μπορεί η πρόσφατη προσπάθεια αποφόρτισης της τραγικότητας της Καταστροφής της Σμύρνης στο αναγνωστικό της Στ΄ Δημοτκού να ήταν από αστεία μέχρι ανίερη, όμως και η αποσιώπηση της προσπάθειας, που, πάνω από δέκα χρόνια τώρα, κάνουν οι τούρκοι αρχαιολόγοι για να φέρουν στο φως τη Βυζαντινή περίοδο της Κωνσταντινούπολης, μόνο με τα ίδια επίθετα θα πρέπει να χαρακτηρισθεί. Και, επιτέλους, θα πρέπει να πάψει τα ταυτίζεται η πλειοψηφία των επιστημόνων, των διανοουμένων, αλλά και του λαού μιας χώρα με τα κατά καιρούς και σε όλες τις εποχές παιχνίδια της διεθνούς Πολιτικής.

Όσοι είδαν το ένθετο "Αγία Σοφία" των "Νέων" του περασμένου Σαββάτου, που επακυκλοφορεί αύριο, έμειναν εκστατικοί μπροστά την ομορφιά των αγιογραφιών της Αγίας Σοφίας, που έχουν αποκαλυφθεί πρόσφατα. Πριν λίγα χρόνια που είχα πάει εκεί οι εργασίες μόλις είχαν αρχίσει.

Όπως μεταδίδει το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων και μεγάλο μέρος από το «Μέγα και Ιερόν Παλάτιον» του Μεγάλου Κωνσταντίνου, που για περίπου οκτώ αιώνες φιλοξενούσε τους αυτοκράτορες του Βυζαντίου, αποκάλυψαν οι τούρκοι αρχαιολόγοι, που δουλεύουν σε ειδικό πρόγραμμα για πάνω από 11 χρόνια.
Τεράστιο και οικοδομημένο σε έξι επίπεδα, το πάντοτε βουτηγμένο μέσα στην ίντριγκα «Ιερόν Παλάτιον» ξαναχτίστηκε και επεκτάθηκε πολλές φορές, κυρίως από τον Ιουστινιανό και τον Θεόφιλο. Μέχρι πρόσφατα, υπήρχαν στο φως μόνο ελάχιστα ψηφιδωτά και σπαράγματα από τα τείχη του. Η αρχαιολογική ανασκαφή, που γίνεται σε επιφάνεια 17.000 τετρ. μέτρων, έφερε στο φως τα αψιδωτά διαμερίσματα του Μεγάλου Κωνσταντίνου, λουτρά, νωπογραφίες που χρονολογούνται στους 7ο και 9ο αιώνα, ψηφιδωτά του 5ου αιώνα, τρούλο εκκλησίας του 6ου αιώνα, αλλά και τη θρυλική Χαλκή Πύλη, τη μόνη δίοδο επικοινωνίας του Παλατιού με τον έξω κόσμο. Μιλώντας στο γαλλικό πρακτορείο ειδήσεων, ο Τούρκος αρχαιολόγος Μεμέτ Αϊραντζί εξήγησε ότι για να φτάσουν οι ειδικοί στη βυζαντινή διαστρωμάτωση του εδάφους χρειάστηκε να κατεβούν οκτώ μέτρα κάτω από τη σημερινή επιφάνειά του. Μέχρι το τέλος του 2008 το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να επισκέπτεται όλο το χώρο των νέων ανασκαφών με τη βοήθεια ενός δικτύου από ράμπες και γέφυρες.

Να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά που οι επιστήμονες μπορούν να κάνουν ταυτοποίηση των σπαραγμάτων. Από όσο ξέρω, στην Ελλάδα μόνο η "Ελευθεροτυπία" αναδημοσίευσε ένα μικρό απόσπασμα από την ανταπόκριση του Γαλλικού Πρακτορείου.

Το «Μέγα και Ιερόν Παλάτιον» βγαίνει στο φως για να αποκαλύψει πτυχές μιας από τις σημαντικότερες σελίδες της ιστορίας του κόσμου και είναι γεγονός που δεν πρέπει να αποσιωπάται. Πέρα από την ελληνικότητα ή μη του Βυζαντίου οι αποκαλύψεις αυτές αφορούν πρωτίστως τον Ελληνισμό.

11 comments:

Anonymous said...

Αν είναι δυνατόν να αφήνουμε τους εχθρούς μας, τους αλλόθρησκους Τούρκους να βάζουν χέρι στην Αγία Σοφία! Αίσχος! Αυτό σηκώνει τουλάχιστον προσφυγή στα ευρωπαικά δικαστήρια, για να μην πω πόλεμο! Αστειεύομαι φυσικά, αξίζουν συγχαρητήρια στους συγκεκριμένους αρχαιολόγους για την προσπάθεια τους. Όσο για τους ¨ελληναράδες¨ που φρόντισαν να αγνοήσουν και να ¨θάψουν¨ το συγκεκριμένο θέμα, τι να λέμε τώρα; ¨Ελληνες¨ γεννήθηκαν και ¨Ελληνες¨ θα πεθάνουν...

Unknown said...

Δεν μου κάνει καμία εντύπωση, η αποσιώπηση του συγκεκριμένου -και σημαντικού- γεγονότος. Συνήθως είμαστε αρνητικοί σε ό,τι έχει να κάμει με αυτό που μας έχουν περάσει ως "εχθρό".

Επαναλαμβάνω πως θεωρώ πολλή σημαντική την προσπάθεια των Τούρκων επιστημόνων, όμως παράλληλα με αυτό, καλό θα ήταν να φύγουν τα οθωμανικά στοιχεία μέσα από την Αγία Σοφία.

Αφού ενδιαφέρονται, και το πιστεύω αυτό πραγματικά, θα πρέπει να απομακρύνουν τα στοιχεία εκείνα που δεν έχουν θέση μέσα σε αυτό τον ναό και τα οποία αλλοιώνουν το χώρο, ο οποίος βέβαια για τους Τούρκους είναι μουσειακός κι όχι χριστιανικό σύμβολο.

Κι αν το δούμε αντίστροφα, αν δηλαδή, οι Έλληνες έμπαιναν ως κατακτητές στο Μπλε Τζαμί -το οποίο για την ιστορία, βρίσκεται απέναντι από την Αγιά Σοφιά και είναι πιστό αντίγραφό της αλλά μικρότερο, μετά από αποτυχημένες προσπάθειες να γίνει ίδιο σε μέγεθος- και έβαζαν μέσα στοιχεία χριστιανικά και μετά από χρόνια το έκαναν μουσείο, οι Τούρκοι επισκέπτες, πως θα ένοιωθαν;

Και προσωπικά, δεν μπορώ να βγάλω από το μυαλό μου την βεβήλωση που υπέστησαν οι ναοί μας, στην Ελλάδα, επί τουρκοκρατίας.

Εν ολίγοις, καλή κι άγια η κάθε προσπάθεια της επιστήμης να αναδείξει τις τοιχογραφίες και οποιοδήποτε άλλο στοιχείο συνδέεται με το Βυζάντιο αλλά, πρέπει παράλληλα να γίνουν κι άλλα πράγματα που θα πλαισιώσουν τούτη την προσπάθεια. Μην ξεχνάμε δε, πως το Βυζάντιο έχει αφήσει σημαντικά μνημεία στην Πόλη και είναι σημαντικός πόλος έλξης τουριστών για την Τουρκία. Όπως για παράδειγμα, οι Δεξαμενές του Ιουστινιανού. Ένα ιδιαίτερο και μοναδικό έργο, βυζαντινής μηχανικής και όχι μόνο.
Άρα; Καλό για την επιστήμη, καλό και για τον τουρισμό τους. Καλό θα είναι, να φύγει και το οθωμανικό στοιχείο από τον ναό. Καλό για όλους!

Κύριες Βίτσο, συγγνώμη για την κατάχρηση του χώρου σας. Το θέμα έχει και συναισθηματική βαρύτητα για εμένα, που έχει επισκεφθεί την Πόλη κι έχω νοιώσει τη θλίψη των "περασμένων μεγαλείων".

Ευχαριστώ για την φιλοξενία!

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΒΙΤΣΟΣ, ΕΚΔΟΤΗΣ said...

@jimmarg: Όντως η λέξη "Έλληνας" έχει αποκτήσει στην πορεία του χρόνου και θετική και αρνητική φόρτιση. Και τις δύο φορτίσεις το ίδιο έντονες, σε πολλά σημεία ακραίες.

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΒΙΤΣΟΣ, ΕΚΔΟΤΗΣ said...

@ Dana Semitecolo: Ουαί τοις ηττημενοις, αγαπητή κυρία Semitecolo. Δεν είναι μόνοι οι Τούρκοι που μετέτρεψαν χριστιανικούς ναούς σε τζαμιά. Το ίδιο έκαναν και οι χριστιανοί με τους αρχαιοελληνικούς ναούς, καταστρέφοντας τεράστιας καλλιτεχνικής και ιστορικής αξίας μνημεία. Αλλά, μπορείτε να μου πείτε πόσα τζαμιά υπάρχουν σήμερα στην Ελλάδα; Είναι δυνατόν να μην υπήρξαν παρά μόνο τα λίγα σωζόμενα σήμερα στη Θράκη, ύστερα από 400 χρόνια τουρκοκρατίας; Τι έγιναν τα άλλα μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας;
Όλα ξεκινούν από το θρησκευτικό φανατισμό, που παρότι ο Θεός είναι ένας και οι διαφορετικές θρησκείες αποτέλεσμα ιστορικών συγκυριών και μόνο, θέλει τη θρησκεία του καθενός ως τη μόνη αληθινή και όλες τις υπόλοιπες βέβηλες.
Όμως τα ιστορικά μνημεία αποτελούν φορείς της Ιστορίας του Πολιτισμού, όχι μόνο μιας περιόδου της ζωής τους, ούτε πολύ περισσότερο, κοντόφθαλμων θεωρήσεων της ιστορίας της ανθρωπότητας. Έτσι το να αφαιρεθούν κάποια σύμβολα που μπήκαν στην Αγία Σοφία εδώ και εξακόσια χρόνια και μάλιστα για να διατηρήσουν -κατά τη γνώμη των τότε κατόχων τους- την ιερότητα του χώρου, μου φαίνεται ανεπίτρεπτη ιστορική παραβίαση.΄Άλλο θέμα το ό,τι αποκρύπτει ιστορικά δεδομένα και έργα τέχνης, όπως τα κονιάματα των οθωμανών κατακτητών της Αγίας Σοφίας, που κρύβουν θεσπέσιες αγιογραφίες και συγχρόνως χίλια χρόνια από την ιστορία της ανθρωπότητας και τα οποία τώρα αφαιρούνται από τους Τούρκους. Όπως σωστά αφαιρέθηκαν οι πλίνθοι με τους οποίους έλληνες χριστιανοί έκλεισαν γύρω-γύρω τον Παρθενώνα για να τον κάμουν χριστιανικό ναό της Παναγίας.
Αλλά και πέρα από αυτά, ξέρετε πως την ίδια ώρα που οι Τούρκοι επιτελούν αυτό το έργο, υπάρχουν εκατοντάδες εγκαταλελειμένα μοναστήρια και ναοί σε όλη την Ελλάδα με αγιογραφίες και τέμπλα να ρημάζουν; Και ότι στα Ζαγοροχώρια και στην λοιπή Ήπειρο πολλές μονές έχουν καταστραφεί από λαθρομετανάστες που τα χρησιμοποίησαν ως προσωρινά καταλλύματα;

Unknown said...

Κύριε Βίτσο, το θέμα εδώ δεν έχει αποκλειστικά και μόνο θρησκευτική αξία. Ας μην ξεχνάμε πόσα εγκλήματα, από πολύ παλιά, έχουν γίνει στο όνομα του Θεού παγκοσμίως, που όπως πολύ σωστά γράψατε, είναι ένας για όλους αλλά και συνάμα διαφορετικός.

Δεν είμαι τόσο πιστή ώστε να με προβληματίζει η βεβήλωση του χώρου μόνο από χριστιανικής άποψης. Όμως, όπως είναι "κακοποίηση" το ασβέστωμα που εγίνηκε στις τοιχογραφίες της Αγίας Σοφίας -επειδή η παρουσία του σώματος μέσα σε οθωμανικά τεμένη, θεωρείται ασέβεια- άλλο τόσο κακοποίηση θεωρώ και την ύπαρξη μιχράμπ, του μινμπέρ (άμβωνας), των μιναρέδων εξωτερικά, των επιγραφών με τα Αλλάχου καθώς και τη παρέμβαση εξωτερικά του τρούλου, που αντικατέστησε τον σταυρό με την ημισέληνο.

Δεν αντιλέγω πως τα ίδια εκάμαμε κι εμείς όμως θεωρώ πως υπάρχει και μία δικαιολογία αφού μετά από τόσα χρόνια σκλαβιάς, εβγάλαμε από πάνου μας τους κατακτητές. Όχι ότι ασπάζομαι τις ενέργειες, απλά κατανοώ το κίνητρο.

Και σίγουρα σέβομαι τις προσπάθειες των αρχαιολόγων για την διάσωση των τοιχογραφιών και των ψηφιδωτών, μα γνωρίζω επίσης πολύ καλά, πόσο σημαντικό είναι για τον τουρισμό της Τουρκίας, η διατήρηση των Βυζαντινών μνημείων. Επιμένω σε αυτό γιατί θεωρώ πως είναι βασικό κίνητρο για τις εργασίες.

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΒΙΤΣΟΣ, ΕΚΔΟΤΗΣ said...

Kυρία Semitecolo χαίρομαι όταν σχολιάζετε τα posts μου, επειδή πάντα δίνετε αφορμές για να ανοίξει διάλογος, τον οποίον ξέρετε εξόχως να κρατάτε.
Την Ιστορική αλήθεια πρέπει να προσπαθεί κανείς να την βλέπει χωρίς την παραμόρφωση του χρόνου και των προσωπικών ή εθνικών πεποιθήσεων.
Ωραία, οι Τούρκοι υπήρξαν κατακτητές μας και αναμφίβολα ευθύνονται για πολλές ανήκουστες αγριότητες, μεταγενέστερες της Άλωσης κι όχι μόνο κατά του Ελληνισμού.
Όμως όσον αφορά στην Αγία Σοφία, άλλα τα μέτρα του 1453 κι άλλα του 2008. Ας μην ξεχνάμε πάντως, πως οι Τούρκοι, λεηλάτησαν κατά διαταγήν του Μωάμεθ του Πορθητή ΜΟΝΟ επί τρεις μέρες την Πόλη. Όπως και ότι οι στρατιώτες της εποχής από την λεηλασία αποκόμιζαν την αμοιβή τους για τη συμμετοχή τους στην εκστρατεία. Ο περιορισμός στις τρεις μέρες οφειλόταν σε σεβασμό προς τη Βασιλεύουσα και τον Πολιτισμό της. Η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί έγινε από λόγους άμεσης ανάγκης λατρευτικού χώρου για τους νέους κυρίους της πόλης. Και, φυσικά, έγινε κατά τους όρους της δικής τους θρησκείας, όπως κι εσείς περιγράφετε. Κατά τα άλλα όμως υπήρξε ανεξιθρησκεία. Διαφορετικά πώς ήταν δυνατόν να επιζήσουν χριστιανική θρησκεία και ελληνική γλώσσα επί 400 χρόνια; Τους Τούρκους ενδιέφερε μόνο η είσπραξη των φόρων και η αποφυγή εξεγέρσεων. Άφηναν λοιπόν τα λουριά ελεύθερα αρκεί αυτό να τους εξασφάλιζε αυτά τα δύο. Μάλιστα εισπράκτορες των φόρων είχαν συχνά τους τοπικούς προύχοντες των Ελλήνων, τους κοτζαμπάσηδες, οι οποίοι κυριάρχησαν και μετά την επαντάσταση του 1821, παρότι την πολέμησαν. Και των οποίων το πνεύμα, αλλά και οι φαμίλιες, κυριαρχούν μέχρι σήμερα. Από κοντά κι ο κλήρος. Δείτε τι λέει για τη στάση του η "Ελληνική Νομαρχία".
Πέρα όμως από αυτά επιμένω πως τα ίχνη της Ιστορίας πρέπει να είναι σεβαστά, όπου κι αν έχουν μείνει. Αποτελούν μαρτυρίες.
Τώρα, αν οι Τούρκοι βλέπουν τις επιστημονικές έρευνές τους για τα βυζαντινά μνημεία ως τουριστική επένδυση, πολύ λίγο ενδιαφέρει την επιστημονική έρευνα. Μακάρι να βλέπαμε κι εμείς έτσι τη συντήρηση των αρχαίων και των άλλων μνημείων μας, που τα έχουμε και ρημάζουν ή των Μουσείων που είναι σαν σταύλοι, με χιλιάδες εκθέματα στα υπόγειά τους, ελλείψει χώρου. Μακάρι για τον ίδιο λόγο να κάναμε ανασκαφές για να βγουν στην επιφάνεια οι θησαυροί που είναι θαμένοι σε όλο τον ελλαδικό χώρο.
Το επίσημο Κράτος περιορίζεται στο να καταριέται τους αρχαιοκάπηλους και στο να κάνει διαβήματα για επιστροφή εκθεμάτων, προιόντων αρχαιοκαπηλίας, από μεγάλα μουσεία του κόσμου.
Μην ξεχνάτε, τέλος, ότι και τις ξένες Αρχαιολογικές Σχολές, την Αμερικανική, τη Γαλλική κλπ. που με ανασκαφές τους ανέσυραν τα περισσότερα αρχαιολογικά εκθέματα που έχουμε στη Ελλάδα και αναστήλωσαν από το μηδέν χώρους σαν την Αρχαία Αγορά στην Αθήνα, με δαπάνες τους, τις κατηγορούσαν ως φωλιές ξένων πρακτόρων. Σήμερα όμως δεν είναι το σημαντικότερο το ότι υπάρχουν στο φως τα αποτελέσματα των ερευνών τους; Οι πράκτορες όλο και κάποιον άλλον τρόπο να έβρισκαν να έλθουν στην Ελλάδα. Γιατί, φυσικά, στους ξένους αναφερόμαστε...

Unknown said...

Κύριε Βίτσο, ο διάλογος θέλει τουλάχιστον δύο για να σταθεί και σίγουρα ένα ενδιαφέρον θέμα. Χαίρομαι πάντα να συμμετέχω στις συζητήσεις που ανοίγονται εδώ, γιατί πέρα από τα ενδιαφέροντα θέματα, και τον εποικοδομητικό διάλογο, αναδεικνύεται και το πραγματικό νόημα των blogs, που βασικά είναι η ανταλλαγή απόψεων. Ας τελειώσω όμως εδώ τις φιλοφρονήσεις που με αναγκάσατε να σας κάμω, επειδή ανήκουμε στην ίδια σπείρα-σπείρα...

Θα ξεκινήσω από το τέλος για να σας πω, πως θεωρώ χειρότερο εχθρό της Ελλάδας, τους ίδιους τους Έλληνες. Βγάζουμε και από τον κόπο τους ξένους έτσι, αφού τρωγόμαστε μεταξύ μας κι αφού μισούμε τον τόπο μας και τον παραμελούμε ενώ από την άλλη υπερηφανευόμαστε για τους αρχαίους προγόνους μας. Λες κι έχουμε εμείς πλέον, κάποια σχέση με εκείνους...

Για την ιστορική αλήθεια έχετε δίκιο, είναι όμως πολύ δύσκολο να το δω εντελώς αμερόληπτα. Παραδέχομαι την αδυναμία μου, τουλάχιστον!

Τώρα αν ο Μωάμεθ, σεβόταν την Βασιλεύουσα, δεν θα την πολιορκούσε ούτε μία ώρα, νομίζω. Οι μισθοφόροι, απλά έκαναν την δουλειά για την οποία πληρώθηκαν.

Δεν θεωρώ πως υπήρξε απλά ανάγκη για τζαμί κι έτσι έγινε ότι έγινε στην Αγιά Σοφιά. Κλίνω περισσότερο προς την άποψη που λέει ότι ο Μωάμεθ ένοιωσε δέος μπροστά στο κτίσμα κι ήθελε με κάποιον τρόπο να το κάμει οθωμανικό. Η άποψη στηρίζεται και από την δημιουργία του Μπλε Τζαμιού, πιστού αντίγραφου καθώς και την δημιουργία -πάντα από τον Μωάμεθ- άλλου τζαμιού, αντίγραφου, που βρίσκεται στο Κάιρο, όπου μέσα σε αυτόν, βρίσκεται και ο τάφος του ίδιου του Μωάμεθ.

Για την ανεξιθρησκεία δεν γνωρίζω και δεν θα σας πω ψέματα. Ξέρω όμως ότι ο χριστιανισμός, επέζησε και υπό χειρότερες συνθήκες, όπως τις διώξεις από τους Ρωμαίους κ.ά. Κι όπως ήδη αναφέρατε, τους Τούρκους κυρίως τους ενδιέφερε, να εισπράττουν το χαράτσι κι όχι τόσο να μας εξαφανίσουν σαν έθνος. Βέβαια, ως γνήσιοι κατακτητές, μια ταπείνωση θέλανε να μας την χαρίσουν.

Κοτζαμπάσηδες, πάντα υπήρχαν και θα υπάρχουν στην Ελλάδα. Άλλο χαρακτηριστικό της φυλής μας αυτό. Σε διάφορες ιστορικές περιόδους όπως και στην γερμανική κατοχή, υπήρχαν αυτοί που κατάφερναν να κάνουν στην άκρη τον όποιο πατριωτισμό τους, προκειμένου να περνάν καλά. Μόνο που τότε ήταν μεμονωμένοι ενώ τώρα είναι γενικευμένο το φαινόμενο.

Όπως και να έχουν τα πράγματα και για όποιον λόγο κι αν γίνονται οι επιστημονικές αυτές εργασίες, καλό είναι για όλους μας και χρήσιμο. Μακάρι να κάναμε κι εμείς κάποια προσπάθεια αλλά αυτά τα είπαμε ήδη...

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΒΙΤΣΟΣ, ΕΚΔΟΤΗΣ said...

Εμείς είμαστε ικανοί, κυρία Semitecolo, να κάνουμε από εδώ blogoιστορικό συνέδριο. Και μάλιστα μακράς διαρκείας. Θα μου πείτε ότι ούτε εγώ, ούτε εσείς είμαστε ειδικοί, αλλά όμως και η κουβέντα έχει τη θέση της. Τουλάχιστον να γίνεται για να μην ξεχνιούνται τέτοια θέματα, μπας και οι ειδικοί δραστηριοποιηθούν περισσότερο. Πολύ αισιόδοξος είμαι ε;

Unknown said...

Κύριε Βίτσο, ειδικοί δεν είμαστε, συμφωνώ, όμως τόσες και τόσες γνώμες ακούγονται το γύρω, δεν είναι κακό να εκφράσουμε κι εμείς τη δική μας!

Χαίρομαι που σας βρίσκω αισιόδοξο! Δεν το συνηθίζετε! Και ναι, σίγουρα υπάρχει ελπίδα, ειδικοί να ενεργοποιηθούν και να αποδώσουν μάλιστα... Αν ευνοήσει λίγο κι ο παράγοντας τύχη... :-)

SATANASSO said...

Με βάζετε στον πειρασμό να μπω στην συζήτησή σας γιατί το θέμα της σχέσεις Οθωμανών και Ρωμιών είναι μεγάλο και περιλαμβάνει ένα διάστημα χρόνων ή αιώνων πολύ πριν το 1453. Η παρουσία των Οσμανλήδων από τον δωδέκατο αιώνα στις περιοχές της βυζαντινής αυτοκρατορίας, ήταν αρχή μιας διαρκούς τριβής, άλλοτε βίαιας αντιπαράθεσης και άλλοτε συνεργασίας που πολιτισμικά έφτασε στην ταύτιση.
Ο μεγάλος αρχιτέκτονας Σινάν ήταν Έλληνας από την Καππαδοκία και γεννημένος στην Καισάρεια ή Κάϋσερι στα 1492 και ήταν Μπεχτατζής όπως ο Οδυσσέας Ανδρούτσος κάποιους αιώνες αργότερα.
Ο Γεώργιος Τραπεζούντιος, φιλόσοφος του 15ου αιώνα, συνέταξε μελέτη με τίτλο ΅Περί της αληθείας της των Χριστιανών Πίστεως΅ με αποδέκτη τον Μωάμεθ τον Πορθητή και σκοπό την απόδειξη της ανυπαρξίας διαφορών ουσίας μεταξύ Ισλάμ και Χριστιανισμού.
Ο Μωάμεθ ο ίδιος είχε μητέρα χριστιανή ορθόδοξη που τον επηρέαζε, ο δε Σχολάριος υπήρξε θρησκευτικός του καθοδηγητής και σύμβουλος. Ο ίδιος ακολουθούσε το δόγμα των Αλεβητών, ένα μίγμα σιϊτισμού και χριστιανισμού.
Επί Αβδούλχαμίτ μια ζημιά στον αγωγό ύδρευσης στην συνοικία του Φατίχ Τζαμί αποκάλυψε τον πραγματικό τάφο του Σουλτάνου αυτού στα υπόγεια του τζαμιού. Τα υπόγεια δεν ήσαν άλλο από τα υπόγεια του κατεδαφισμένου βυζαντινού ναού των Αγίων Αποστόλων και περιείχε τις σαρκοφάγους των βυζαντινών αυτοκρατόρων. Θάφτηκε σαν διάδοχος των βυζαντινών μεταξύ αυτών που θεωρούσε ότι αυτός αποτελούσε συνέχεια. Περιττό να πω πως το γεγονός αυτό αποκρύφθηκε από τον Αβδούλχαμιτ γιατί χαλούσε την εθνική μυθολογία των Τούρκων.
Όλα αυτά τα λαμπρά και διαφωτιστικά της ιστορικής όσμωσης των δύο λαών, που φυσιογνωμικά μοιάζουν σαν πρώτα ξαδέλφια και μια επίσκεψη στην Πόλη ή την Σμύρνη το αποδεικνύει, περιέχονται στο εξόχως διαφωτιστικό πόνημα του Δημ. Κιτσίκη "Ιστορία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας" των εκδόσεων της ΕΣΤΙΑΣ. Πολλά ερωτήματα και απορίες ενός ιστορικού διαστήματος 600 χρόνων, άγνωστα σε μας, ίσως βρουν απάντηση σε αυτό το ιστορικό σύγγραμμα. Σας το συνιστώ.

Unknown said...

@satanasso: Ομολογώ πως το σχόλιό σας είναι πολύ ενδιαφέρον, μια και μου προσέφερε -προσωπικά- γνώση, πάνω σε άγνωστα σ' εμένα πεδία.

Γι' αυτό σας ευχαριστώ και φυσικά θα αναζητήσω το βιβλίο που προτείνετε.

Να 'στε καλά!